Bij

Merel

Thuis

Het werken met kinderen geeft mij energie en ik vind het mooi om een steentje bij te mogen dragen aan hun ontwikkeling.

Pedagogische basisdoelen

Bieden van emotionele veiligheid

  • Zorgen voor een positieve, ontspannen groepssfeer
  • Voorspelbaarheid in dagritme
  • Duidelijk en consequent zijn in wat wel en niet mag.
  • Goed kijken en luisteren naar een kind.
  • Inspelen op de emoties van een kind, maar ook ruimte geven om eigen emoties te ontdekken.
  • Er zijn voor een kind.
  • Zorgen voor een goede samenwerking met de ouders/verzorgers.

 

Gelegenheden bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competentie:

  • Verschillende activiteiten doen, waarmee de cognitieve, motorische, sociale en emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd.
  • Goed kijken waar het kind behoefte aan heeft.
  • Over de dag afwisseling bieden tussen vrij spel en sturing in spel.
  • Kind begeleiden met handen op de rug. Motiveren om dingen zelf te doen of zelf een oplossing te bedenken.
  • Zorgen dat tijdens groepsmomenten elk kind aan bod komt.
  • Kind positief benaderen, succeservaringen vieren en leren om trots op zichzelf te zijn.

 

Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competentie:

  • Interactie stimuleren door aanbieden van vrij spel en gezamenlijke activiteiten.
  • Begeleiden van een kind bij conflicten en zelf de ruimte geven om tot een oplossing te komen. De kinderen leren om rekening te houden met elkaars gevoelens.
  • Gevoelens van een kind serieus nemen en erkennen. Helpen van eigen gevoelens onder woorden te brengen.
  • Gewenst gedrag complimenteren.
  • Bij ongewenst gedrag aangeven/voordoen wat wel gewenst is.

 

Overdracht van normen en waarden:

  • Gedragsregels en omgangsvormen duidelijk, waarbij respect voor elkaars eigenheid steeds het uitgangspunt is.
  • Uitleggen waarom regels en omgangsregels er zijn.
  • Erop toezien dat regels, afspraken en omgangsvormen worden nageleefd.
  • Stimuleren in positieve zin, maar ook ingrijpen bij onwenselijke situaties.
  • Ongewenst gedrag ombuigen naar gewenst gedrag.

 

Kernwaarden

 

Veilige hechting:

  • Doe wat je zegt en zeg wat je doet.
  • Luister en kijk naar de signalen van het kind.
  • Vast dagritme, zodat de kinderen weten wat er verwacht wordt.
  • Gewenst gedrag complimenteren.
  • Ongewenst gedrag negeren en voordoen/vertellen wat wel gewenst is.
  • Succes ervaringen laten ervaren.

 


Oog voor het eigenheid van een kind:

  • Een kind mag zichzelf zijn
  • Gevoelens mogen er zijn.
  • Kind ruimte geven om zoveel mogelijk zelf te doen en zelf te ontdekken.
  • Met een kind praten in plaats van tegen een kind.

 

Talent ontwikkeling:

  • Kinderen veel ervaringen op laten doen. Hierdoor breiden kennis en vaardigheden uit.
  • Zorgen dat de basis goed is om verder te kunnen ontwikkelen op latere leeftijd.
  • Veilige hechting.
  • Zelfregulatie: emoties erkennen en er naar kunnen handelen.